Treball requerirà a milers d’empreses la regularització de treballadors temporals i a temps parcial
El Consell de Ministres (11-08-2019) ha anunciat el desenvolupament de dos nous plans de xoc contra la temporalitat fraudulenta i els abusos en la contractació a temps parcial per part de l’Organisme Estatal d’Inspecció de Treball i Seguretat Social. Requerirà a milers d’empreses perquè en el termini d’un mes regularitzi els contractes fraudulents.
Nous plans de xoc Atenent als resultats obtinguts pels plans de xoc desenvolupats entre agost i desembre de 2018 (61.445 contractes temporals convertits en indefinits -el 76,3% dels afectats pel Pla-, i 8.824 ampliacions de jornada en contractes a temps parcial -el 17,5% dels inclosos en el Pla-), així com als indicis de frau en aquestes modalitats de contractació, s’ha aprovat la posada en marxa de dos nous plans de xoc contra la contractació temporal fraudulenta i els abusos en la contractació a temps parcial. Tots dos van seguir la mateixa metodologia que l’any anterior: una primera fase en què es remetran comunicacions a les empreses amb contractes temporals a temps parcial on s’aprecien indicis de frau, concedint el termini d’un mes per a la seva regularització, i una segona fase, en la qual, comprovats els casos en què no s’hagués realitzat la regularització, es durà a terme l’actuació de la Inspecció de Treball. Aquests Plans de Xoc, que s’executaran entre agost i desembre de 2019 i seran objecte d’avaluació al gener de 2020, suposaran la remissió de 85.000 comunicacions (un 4% més que el 2018) a empreses en què s’aprecien indicis de frau, afectant 238.015 persones treballadores (el 81,9% més que el 2018). Contra la contractació temporal fraudulenta s’enviaran 47.737 comunicacions (un 17% menys) i 89.285 persones treballadores afectades (un 11,2% més); i contra els abusos en la contractació a temps parcial 37.263 comunicacions (un 35,3% més) i 148.730 persones treballadores afectades (un 195,6% més).
Resultats del Pla Director Els resultats de l’activitat del Pla Director des d’agost de 2018 fins a juny de 2019, ha permès convertir en indefinits un total de 173.957 contractes temporals irregulars (un increment del 83% en relació amb el mateix període de l’any anterior) dels quals 112.512 corresponen a actuacions inspectores ordinàries (49.892 de dones i 62.620 d’homes) i 61.445 contractes es van transformar com a conseqüència del Pla de Xoc contra la temporalitat fraudulenta (27.262 de dones i 34.183 d’homes). A més, s’han ampliat les jornades de treball de 36.694 contractes a temps parcial (un 58% més), dels quals 27.870 corresponen a actuacions inspectores ordinàries (13.598 de dones i 14.272 d’homes) i 8.824 al Pla de Xoc contra els abusos en el treball a temps parcial (5.212 corresponents a dones i 3.612 homes). S’ha aconseguit aflorar 126.751 llocs de treball irregulars, el que suposa incrementar un 45% el nombre de llocs de treball aflorats en el mateix període anterior. En aquests llocs de treball irregulars estan inclosos la regularització de 32.067 falsos autònoms (cinc vegades més que en el mateix període anterior) mitjançant el seu correcte enquadrament en el Règim General de Seguretat Social com a treballadors i treballadores per compte d’altri (10.104 dones i 21.963 homes). Al seu torn, dins de les dades de falsos autònoms, destaquen: la nova campanya sobre plataformes digitals i comerç electrònic, que ha donat com a resultat 8.076 altes en el règim general de la Seguretat Social per regularitzar l’enquadrament laboral de les persones treballadores en aquests sectors d’activitat (1.108 dones i 6.968 homes) i s’han regularitzat 782 falsos becaris (433 dones i 349 homes). Objectius i mesures del Pla Director per un Treball Digne L’objectiu principal del Pla Director per un Treball Digne és recuperar drets laborals, millorar la qualitat de l’ocupació i les condicions de treball, protegir la seguretat i salut de treballadors i treballadores, a més de garantir la competència lleial entre empreses en el mercat de treball. L’activitat de la Inspecció de Treball i Seguretat Social, desenvolupada en compliment de les mesures previstes en el Pla Director per un Treball Digne, contribueix a la consecució dels Objectius de Desenvolupament Sostenible i, per tant, és plenament coherent i reforça el Pla de acció per a la implementació de l’Agenda 2030 aprovat pel Consell de Ministres el dia 29 de juny de 2018. Per poder executar el Pla, s’estan adoptant mesures per reforçar els recursos humans. Les previsions establertes suposaran la incorporació al llarg del període d’execució de 833 nous inspectors/es i subinspectors/es, el que suposarà un increment net de la plantilla estimat en un 23%; 86 efectius ja estan incorporats i 101 nous inspectors i subinspectors seran nomenats funcionaris de carrera aquest mateix mes d’agost de 2019. Amb aquestes incorporacions, el nombre d’efectius serà 2.055, la xifra més alta de la història del Sistema d’Inspecció. Cal destacar, finalment, el desenvolupament per part de la Inspecció de Treball i Seguretat Social de diverses campanyes noves durant el primer semestre 2019; una contra els impagaments salarials, en la qual s’està vigilant la correcta aplicació del nou SMI per 2019; una altra campanya específica amb l’objectiu d’analitzar el correcte enquadrament en la Seguretat Social dels treballadors i treballadores que presten serveis a les plataformes digitals, així com afrontar l’economia irregular present tant en aquestes com en el comerç electrònic; i, a més, una campanya específica per a revisar de manera integral les condicions de treball en el sector d’allotjaments turístics, en particular cambreres i cambrers de pis.Igualment, s’ha aprovat el Criteri Tècnic sobre actuació de la Inspecció de Treball i Seguretat Social en matèria de registre de jornada, que aprofundeix en la nova obligació del registre de la jornada diària de treball establerta pel Reial decret llei 8/2019, de 8 de març, i que va entrar en vigor el 12 de maig.